Artykuły działu

Jak stres psychiczny niszczy zdrowie i formę sportową?

W ostatnich kilkunastu miesiącach pula stresu psychicznego na całym świecie przekroczyła wszelkie dopuszczalne normy. Spotkało nas coś absolutnie nieoczekiwanego i burzącego spokój. Stres można określić właśnie jako brak stanu równowagi między możliwościami jednostki a wymogami sytuacji. Jest to sposób układu nerwowego na efektywniejsze przedsięwzięcie środków zaradczych. W krótkim czasie (do kilku godzin) stres można postrzegać jako coś pozytywnego, ponieważ służy zmobilizowaniu mocy psychicznych i fizycznych do wyeliminowania problemu lub wykonania pracy. Niestety przedłużające się napięcie psychiczne, liczone w dniach, tygodniach czy miesiącach, w bardzo negatywny sposób wpływa na zdrowie.

Motywacja zwycięzcy

W krytycznych momentach najlepsi sportowcy, dzięki silnej motywacji, potrafią poderwać się do walki i przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Ty także możesz zwiększyć motywację u swojego zawodnika.

Jak po pandemii zmotywować ucznia do aktywności fizycznej?

Jednym z wielu problemów trwającej pandemii było zalecenie, a czasem wręcz nakaz pozostawania w domu, co bezpośrednio przyczyniło się do znacznego ograniczenia ruchu. Najbardziej dotknęło to dzieci, gdyż ich aktywność fizyczna została najmocniej ukrócona względem ich ogromnych potrzeb. Młode organizmy są wrażliwsze i odczuwają to mocniej. Istnieje ryzyko, że taki rok ograniczonego ruchu będzie miał negatywne konsekwencje w przyszłości. Dlatego też obecnie niezwykle ważna staje się rola rodziców, nauczycieli i trenerów, aby jak najszybciej zabrać się za odrabianie strat.

10 błędów które popełniasz w pracy z zespołem?

Kiedy większość trenerów zamyka oczy, chciałaby zobaczyć siebie odnoszących sukcesy z drużyną. Na drodze do triumfu często jednak największym problemem okazują się błędy popełniane przez nas samych. Warto przypominać o zagrożeniach równie oczywistych i prozaicznych, jak groźnych w swych skutkach

Stoicki naczyciel wychowania fizycznego – jak zachować spokój ducha w zmaganiach szkolnych

W powszechnym rozumieniu, stoicyzm to obojętna postawa człowieka wobec wszystkiego co go otacza, odznaczająca się równowagą i spokojem ducha. I... jest to słuszne stwierdzenie. Jakie mogą być korzyści dla nauczyciela WF płynące z praktykowania tej filozofii życia?

Jak psychicznie przygotować uczniów do zawodów sportowych

Co może zrobić trener, aby pomóc swoim zawodnikom w sytuacji zawodów? Jak mentalnie może wesprzeć ucznia w starcie, przygotować zarówno na wygraną, jak i niepowodzenie? Tutaj z pomocą przychodzi wiedza z zakresu treningu mentalnego.

„Trudny uczeń” na zajęciach WF

Jeżeli uda ci się stworzyć na swojej lekcji warunki zapobiegające negatywnym postawom i zachowaniom, nie będziesz ich zbyt często obserwował.

Współpraca z rodzicami krok po kroku

W artykule podajemy sposoby na nawiązanie dobrych relacji z rodzicami, by współpraca z nimi dobrze się układała.

Wychowanie fizyczne młodzieży. Jak się do tego zabrać?

Wiek 12–16 lat to okres wielkich przemian zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Uczniów w tym wieku często charakteryzuje młodzieńczy bunt. Fakt, że podczas lekcji wychowania fizycznego uczeń nie jest „przykuty” do ławki, sprawia, że ujawnia całą swoją osobowość, stosunek do przedmiotu i nauczyciela, a także pozycję w grupie rówieśniczej.

Napoje izotoniczne a energetyzujące

Niezwykle ważną kwestią przy uprawianiu sportu jest odpowiednia dbałość o nawodnienie organizmu podczas treningu. Wysiłek fizyczny, szczególnie ten o dużej intensywności, znacznie zwiększa utratę wody oraz składników mineralnych poprzez wzmożenie procesu pocenia się. Najlepsze w celu ochrony przed odwodnieniem są napoje izotoniczne, ale nie sposób pominąć w tym temacie napojów energetyzujących, gdyż niektórzy mylą te grupy produktów.