WF Z POMYSŁEM

Proste pomoce to podstawa – zestaw ćwiczeń z kapslami

Podstawą jest prostota. Do przeprowadzenia wciągających zabaw nie są konieczne jakieś specjalne przybory. Nawet jeśli zaplecze sprzętowe w waszej szkole jest ubogie albo pamięta wasze dzieciństwo, nie należy załamywać rąk. Wystarczy spojrzeć na to, co macie pod ręką, z innej perspektywy, w bardziej kreatywny sposób. Kolorowe kapsle, czyli niskie pachołki, zwane też talerzykami, wykorzystywane jako znaczniki podczas treningów w grach drużynowych są lekkie, poręczne i niewiele kosztują, a można je zastosować w wielu zabawach – nie tylko na lekcjach wychowania fizycznego.

Wykorzystanie piłek lekarskich w koszykówce

Podczas prowadzenia lekcji wychowania fizycznego z zakresu gier zespołowych za każdym razem mamy sposobność wzmacniać więzi wewnątrzgrupowe. Jeżeli nauczyciel przygląda się swoim uczniom, to potrafi szybko wykonać swoisty socjogram i tym samym pomóc wychowawcy klasy. Skupiając się z kolei bardziej na aspektach fizycznych podczas lekcji, warto czasem zamienić piłkę na lżejszą lub cięższą – w zależności od naszych celów, również drugorzędnych. Dzięki wykorzystaniu piłki lekarskiej do prowadzenia zajęć z koszykówki uczniowie dodatkowo będą kształtować siłę mięśniową ramion.

Zabawy z czasów PRL

Coraz częściej z sentymentem wracamy pamięcią do czasów PRL. Dookoła obserwujemy powrót mody z tamtych lat. Ubrania, fryzury, meble… Dla starszych to powrót do lat dzieciństwa, dla tych młodszych intrygujący świat młodości rodziców i dziadków. Na podwórkach i osiedlach pełno było dzieci, które bez względu na pogodę organizowały sobie czas na dworze. Mało kto siedział w domu, bo i po co? W telewizji nie było nic ciekawego, nie kusił tablet czy telefon.

WARSZTAT TRENERA I WUEFISTY

Niechciana rozgrzewka

Większość młodzieży i osób dorosłych pomija w swoim treningu etap rozgrzewki, przechodząc od razu do realizowania zamierzonego celu, nie zdając sobie sprawy, na jakie niebezpieczeństwo naraża swój organizm – uraz lub też długotrwałą kontuzję. Świadomie lub nieświadomie zapominają o najważniejszej składowej jednostce treningowej, jaką jest rozgrzewka, uważając ją za bezsensowną stratę czasu. Powodów takiej postawy może być wiele – od niewiedzy po złe wzorce i monotonność określonych zestawów ćwiczeń.

Różnorodne zakończenia lekcji

Część końcowa lekcji jest tak samo ważna jak część wstępna i główna. Niestety, często jest ignorowana. Tymczasem powinniśmy sięgać tu po konkretny rodzaj ćwiczeń: uspokajające o stopniowo malejącym natężeniu, pamiętając jednocześnie, że celem tego etapu lekcji jest doprowadzenie organizmu ucznia do stanu spoczynku.

BEZPIECZNE ZAJĘCIA

Koordynacja ruchowa – jak zadbać jednocześnie o radość i bezpieczeństwo uczniów?

Jeżeli chcesz, żeby Twoi uczniowie umieli w życiu codziennym wykorzystywać możliwości swojego ciała w optymalny sposób, nie możesz poprzestać jedynie na kształtowaniu kondycyjnych zdolności motorycznych. Musisz jednocześnie zadbać o element sterujący – koordynację ruchową.

PSYCHOLOG RADZI

Jak uczyć dzieci i młodzież pozytywnej rywalizacji w sporcie?

Kwestia rywalizacji wśród dzieci i młodzieży w wielu kontekstach często pojawia się w dyskusjach rodziców, trenerów, nauczycieli, nie tylko wychowania fizycznego czy samych najmłodszych. Od wczesnych lat szkolnych staje się nieodłącznym elementem, który towarzyszy na każdym etapie życia. Warto zatem dokładniej ją zdefiniować, zastanowić się, z jakimi postawami kojarzy się ona dziś, a także w jaki sposób wykorzystać jej obecność do wzrostu osobistego i nauki już od najmłodszych lat.

Filmoteka trenera

Verba docent, exempla trahunt – Słowa uczą, przykłady pociągają. To motto prowadzonego przeze mnie działu pt. „Filmoteka trenera”, który ukazywał się na łamach czasopisma „Magazyn Trenera” w latach 2013–2015. Pomysł na dzielenie się ciekawymi filmami sportowymi wynika nie tylko z mojej pasji do sztuki filmowej, ale też z ich wielkiej użyteczności w świecie sportu.