Artykuły działu

Jak zrozumieć etykiety?

Słodkie napoje, kolorowe żelki i ulubieni bohaterowie bajek na opakowaniu ciastek sprawiają, że dzieci uwielbiają robić zakupy spożywcze. Najczęściej wybierają produkty słodkie i znane z telewizji. Kierują się modą, preferencjami rówieśników, wyglądem towaru czy słodkim smakiem. Warto zatem uczyć dzieci, na co powinny zwrócić uwagę, wybierając produkty spożywcze. Wyuczone nawyki przenosi się bowiem do dorosłego życia. Uświadamiajmy więc dzieciom, co jest dla nich dobre, jakich informacji nie usłyszą w reklamie oraz zachęcajmy do samodzielnego przygotowania zdrowych słodkości, jogurtów owocowych czy serków smakowych.

Aktywny pacjent - podstawowe prawa i obowiązki pacjenta

W życiu każdego człowieka przychodzi taki moment, kiedy musi skorzystać z usług służby zdrowia – poradzić się lekarza, poddać się leczeniu szpitalnemu lub wykonać podstawowe badania. W związku z tym, warto znać prawa, które przysługują pacjentom. Obecnie dużą wagę przywiązuje się do jakości obsługi klientów (także tych medycznych), ale nadal bardzo często spotykamy się z sytuacjami, kiedy albo ktoś odmawia pomocy, albo jakość obsługi pozostawia wiele do życzenia. Może zatem warto wykorzystać dwie lekcje wychowawcze na zgłębienie przywołanego tematu? Daje to szansę na to, że młode pokolenie będzie bardziej świadome swoich praw, a wykonując w przyszłości zawody związane z medycyną, będzie w profesjonalny sposób traktować swoich podopiecznych.

Zachowania problemowe młodzieży

Picie alkoholu, palenie tytoniu, zażywanie różnych trujących substancji i narkotyków, wczesna inicjacja seksualna, zachowa- nia agresywne, porzucanie szkoły, ucieczki z domu czy nawet katowanie się dietami – to lista wyjątkowo groźnych w skutkach zachowań, które bardzo często dotyczą młodych ludzi. Skutki tych zachowań u młodzieży są dużo gorsze niż u dorosłych, gdyż proces uzależniania się przebiega u nich dużo szybciej, a konsekwencje zachowań ryzykownych mogą być bardzo groźne. Dzieci i nastolatki słabiej kontrolują własne zachowania. Nie potrafią właściwie ocenić sytuacji i nie wyznaczają sobie granic, a dotyczy to także spożywanie prawnie zakazanych substancji czy stosowania niebezpiecznych dla zdrowia diet. W ten sposób narażają siebie na niebezpieczeństwo. Jako rodzice czy nauczyciele nie jesteśmy w stanie usunąć z życia młodych ludzi wszystkich sytuacji stanowiących zagrożenie. Poniższy scenariusz prezentuje, w jaki sposób można przekazać uczniom ten ważny temat i zachęcić ich do przemyślenia różnych zachowań i sytuacji, z którymi mogą mieć lub mieli już do czynienia.

Magiczny słoik, czyli jak pomóc dzieciom zrozumieć emocje

W twojej pracy nauczyciela zapewne bardzo często zdarzają się sytuacje, w których jesteś świadkiem wybuchów intensywnych emocji u swoich podopiecznych. Nie ma w tym nic dziwnego. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie mają jeszcze w pełni ukształtowanej kory przedczołowej – regionu mózgu, który u osób dorosłych odpowiada za efektywne radzenie sobie z emocjami. Z tej przyczyny dziecięce emocje mogą być przeżywane wyjątkowo intensywnie i burzliwie.

Dobrze być zdrowym i warto dbać o zdrowie!

Cele

  • ++ kształtowanie postawy prozdrowotnej,
  • ++ rozumienie znaczenia zdrowia w naszym życiu,
  • ++ poznanie sposobów dbania o zdrowie,
  • ++ wzbogacanie słownictwa o pojęcia związane ze zdrowiem,
  • ++ umiejętności prowadzenia kulturalnej dyskusji,
  • ++ przygotowanie plakatu promującego zdrowy styl życia,
  • ++ budowanie dobrych relacji w zespole klasowym.

Jak stworzyć zgraną grupę?

Cele

  • ++ umiejętność współpracy w zespole,
  • ++ rozumienie znaczenia dobrej atmosfery w grupie,
  • ++ poczucie przynależności do zespołu klasowego,
  • ++ integracja zespołu klasowego,
  • ++ poczucie odpowiedzialności za zespół klasowy,
  • ++ kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec innych członków grupy.

Moda na odchudzanie

Cele

Uczeń:

  • ++ dostrzega wartość człowieka nie po wyglądzie zewnętrznym,
  • ++ potrafi z dystansem ocenić model idealnej figury prezentowany w mediach, +
  • + podnosi samoocenę i poczucie własnej wartości,
  • ++ potrafi odróżnić problem z odżywianiem z chorobą na tym tle,
  • ++ zna podstawowe pojęcia i wiadomości związane z odchudzaniem,
  • ++ potrafi współpracować w zespole.