Jak planować nabór i selekcję do klubów i sekcji lekkoatletycznych?

Zachęcenie dzieci i młodzieży do dodatkowych zajęć wymaga zastosowania konkretnych i sprawdzonych metod. Będziemy potrzebować naprawdę dobrych pomysłów, aby najpierw zainteresować uczniów dodatkowymi zajęciami, a później zachęcić ich do regularnego udziału w spotkaniach. By znaleźć przyszłych mistrzów, powinniśmy najpierw rozreklamować naszą dyscyplinę, pokazać jej zalety i piękno uprawiania sportu. Musimy także przeprowadzić wstępną selekcję, by wybrać tych, którzy najbardziej nadają się do naszej grupy. Oto kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę, by później cieszyć się z licznej i odpowiednio wyselekcjonowanej grupy.

KWESTIA WYBORU 

W pracy trenera czy nauczyciela pojawia się moment, kiedy szukamy reprezentantów na szkolne zawody albo uczniów do klas sportowych, sekcji czy klubów. Takie poszukiwanie i selekcja są wręcz wpisane w naszą codzienną pracę, bo każdy moment jest dobry, by dołączyć kolejnych uczestników do naszej specjalistycznej grupy treningowej.

Powinniśmy tak zorganizować ten proces, aby z jednej strony wybrać dzieci najbardziej pasujące do specyfiki danej dyscypliny i naszych realiów, z drugiej zaś uniknąć zawodu po dłuższym czasie pracy – zarówno naszego, jak i naszych podopiecznych. Nigdy nie powinniśmy nikogo od razu skreślać, jednak nawet proste testy pokażą nam, na kogo zwrócić baczniejszą uwagę. Każdy bowiem może spełniać się w innej konkurencji czy dyscyplinie sportowej.

Postaram się przedstawić kilka wskazówek przydatnych podczas procesu doboru i selekcji zawodników na przykładzie lekkiej atletyki. Jeśli przyjmiemy kryteria dopasowane do własnych potrzeb, możemy przeprowadzić analogiczną selekcję do innej grupy treningowej.

POJĘCIE SELEKCJI

Jak w każdej dziedzinie życia, tak samo w sporcie na pewnych etapach spotykamy się z selekcją. Podczas gdy w codziennym życiu dość łatwo poznać, czy ktoś ma obdarowania do danej specjalności czy też nie, to w sporcie sprawa bywa o wiele bardziej skomplikowana. Oczywiście incydentalnie trafi nam się ktoś nieprzejawiający cech mistrza, kto osiągnie w przyszłości duże sukcesy, lecz w większości przypadków mamy do czynienia z pewnymi prawidłowościami w kwestii kierowania do poszczególnych dyscyplin i konkurencji.

W lekkiej atletyce do bloku konkurencji o charakterze wytrzymałościowym szukamy młodych adeptów przedstawiających wysoki poziom ogólnej wydolności organizmu. Do biegów średnich kierujemy uczniów mających m.in. wysokie zdolności szybkościowo-wytrzymałościowe, a do sprintów wybitnie szybkościowe.

Do rzutów oprócz siły przyda się koordynacja, natomiast do skoków tzw. siła eksplozywna i koordynacja ruchowa. Wszędzie przyda się sprawność ogólna i ponadprzeciętny poziom przygotowania siłowego, by ten stan „bazowy” dawał wyraźne nadzieje na sukces.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 25  Strona 26  Strona 27
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Ustalanie celów na zajęciach wychowania fizycznego

Z mojego doświadczenia wynika, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele skupiają się na wynikach, pomniejszając znaczenie celów związanych z procesem. Dodatkowo większość celów stawianych w szkole wiąże się ze sprawnością fizyczną i umiejętnościami technicznymi. Obszarów,... Czytaj więcej

Zabawy integracyjne dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Rozpoczęły się wakacje, czyli upragniony i cały rok wyczekiwany czas przez dzieci i nauczycieli. Spora część osób związana z oświatą odpoczywa. Jest jednak grono nauczycieli, trenerów, animatorów, którzy spędzają czas na koloniach, półkoloniach, obozach. Wtedy ich... Czytaj więcej