Artykuły działu

Cwiczenia w podporach

Ćwiczenia w podporach są jednym z fundamentalnych elementów treningu siłowego i ogólnorozwojowego. Ćwiczenia te, choć wydają się proste, angażują wiele grup mięśniowych. Regularne wykonywanie tych ćwiczeń przynosi wiele korzyści, pod warunkiem że są poprawnie wykonywane.

Jeden obwód treningowy

Tak jak każdy nauczyciel w swojej pracy napotkał się przed lekcją wychowania fizycznego z pytaniem w stylu : „ co dziś  będziemy robić?” Tak, też nie od dziś wśród uczniów panuje różnorodność w kwestii aktywności, jedna część klasy chciałaby zagrać na lekcji w siatkówkę , druga w koszykówkę a jeszcze trzecia najlepiej jakby zagrała w piłkę nożną. Czasami nauczyciel stoi przed dylematem i tutaj rozwiązaniem może być zastosowanie zaproponowanego obwodu treningowego.

Terenowe przygotowanie wielobojowe dzieci i młodzieży

Rywalizacja w ramach sportu szkolnego obejmuje wiele dyscyplin, w których mają prawo startu uczniowie wytypowani przez nauczycieli wychowania fizycznego. W czasie współzawodnictwa odbywa się również pewnego rodzaju sprawdzian umiejętności technicznych, taktycznych oraz możliwości motorycznych młodych zawodników. Specyficznej ocenie podlega jakość przyswojenia przez nich wielu elementów z wybranych dyscyplin sportowych realizowanych w ramach programu wychowania fizycznego.

Ćwiczenia Siłowe na piłce - scenariusz zajęć

Współczesne lekcje wychowania fizycznego w liceum często „konkurują” z zajęciami w klubach fitness lub siłowniami. Zdarza się, że uczniowie nie ćwiczą podczas zajęć w szkole, bo twierdzą, że są zmęczeni wieczornymi zajęciami komercyjnymi. Nauczyciel do swojego arsenału metod i środków oddziaływań pedagogicznych powinien dodać niestandardowe lekcje wychowania fizycznego. Zastosowanie znanych przyborów i przyrządów w sposób innowacyjny znacząco poprawi atrakcyjność zajęć, co powinno przyczynić się do zmniejszenia ilości uczniów niećwiczących podczas lekcji. Poniżej przedstawiona została propozycja wykorzystania dużych i małych piłek gimnastycznych w kształtowaniu siły mięsni nóg.

Street workout - scenariusz zajęć

Lekcje wychowania fizycznego zyskują na swej atrakcyjności poprzez wykorzystanie nieswoistych przyborów, przyrządów albo zorganizowania w nietypowym miejscu. Podczas ciepłych dni zajęcia na zewnątrz, wykorzystując tym samym teren przyszkolny, albo dostępną infrastrukturę w danej miejscowości sprzyjają zdrowiu oraz aspektom społecznym, takim jak propagowanie zdrowego stylu życia. Planując zajęcia poza terenem szkolnym należy pamiętać o bezpieczeństwie oraz regulaminach danych miejsc, np. siłowni wolno stojących.

Zestaw ćwiczeń kształtujących z woreczkami do wykorzystania na lekcjach WF w liceum

Ćwiczenia kształtujące służą poprawie i doskonaleniu postawy ciała, estetyki sylwetki, mobilności oraz zwiększeniu siły poszczególnych grup mięśni. Ćwiczenia kształtujące z woreczkami prowadzimy w rozsypce, w większości w formie zadaniowej i zabawowej (nawet w starszych klasach). Woreczkiem wykonujemy przede wszystkim różnego rodzaju rzuty, chwyty i przechwyty.

Lekkoatletyka – nauka rzutów z wykorzystaniem przyborów nieswoistych

Podczas prowadzenia lekcji wychowania fizycznego z przyborami nieswoistymi nauczyciel może zachęcić uczniów do współtworzenia lekcji. Współorganizowanie nawet wycinka lekcji jest dla ucznia wyzwaniem i momentem do wykazania się przed grupą lub nauczycielem. Może się to okazać pomocne podczas pracy z uczniami nieśmiałymi i wycofanymi.

Ostatnie 7 minut

Część końcowa lekcji trwa zwykle 7 minut. W jej trakcie należy stosować ćwiczenia w marszu i miejscu, w pozycjach, które mają pozytywny wpływ na wypoczynek lub korektę postawy ciała. Mogą być to również ćwiczenia i zabawy o charakterze rozluźniającym czy relaksacyjnym. Zadaniem części końcowej lekcji jest także uporządkowanie obiektu, krótkie podsumowanie zajęć, wyróżnienie najlepiej radzących sobie uczniów, zachęcanie do aktywności fizycznej w czasie pozalekcyjnym i pozaszkolnym. 

Gry i zabawy jako forma integracji

Proste zabawy bieżne, proponowane w tym scenariuszu, dobrze sprawdzą się w klasach licealnych. Słowem – przedstawiamy zastosowanie prostych przyborów, które nie wymagają od szkoły nakładów finansowych, a mogą znacząco wzmocnić więzi w grupie.