W bieżącym numerze magazynu „Wychowanie fizyczne w szkole” przekazujemy Wam pokaźną dawkę inspiracji na zajęcia z najmłodszymi dziećmi. Warto kształtować dobre nawyki od samego początku przygody szkolnej i zachęcać dzieci do aktywności fizycznej. Dobrym rozwiązaniem są z pewnością gry i zabawy, podczas których podnosimy wydolność fizyczną „przy okazji” rozwijania umiejętności współpracy, sprawdzania wiadomości z materiału poznawanego na lekcjach innych przedmiotów czy po prostu dobrej zabawy. Nadchodzące ciepłe miesiące są ku temu doskonałą okazją – warto wykorzystać dobrą pogodę i jak najwięcej czasu spędzać na szkolnych podwórkach i boiskach proponując dzieciom i młodzieży atrakcyjne, budzące dobre emocje, zajęcia. Skojarzenie zajęć wychowania fizycznego z radosną zabawą i przyjemnością zaprocentuje w przyszłości – inaczej niż w przypadku dorosłych, którzy rezygnują z aktywności fizycznej wspominając lekcje wychowania fizycznego jako czas ciągłych porażek.

WF Z POMYSŁEM

Technologia na lekcji wychowania fizycznego

Żyjemy w czasach, gdy prawie każdy człowiek korzysta ze smartfona. Pierwotna funkcja telefonu, jaką było dzwonienie, dawno temu poszła w niepamięć. Kiedy przeanalizujemy swój sposób jego użytkowania dojdziemy do wniosku, że telefon potrzebny jest nam zarówno do szybkiej komunikacji, jak i słuchania muzyki, uczestniczenia w świecie mediów społecznościowych i robienia zdjęć, zakupów itd. Telefony są obecne wszędzie, również w szkole. Każda przerwa to cenne minuty na złapanie pokemona, zrobienie kilku selfie czy okazja, żeby zagrać w ulubioną grę. Wielu nauczycieli na pewno przyzna mi rację, że czas spędzany nad ekranem jest już wystarczająco długi (zbyt długi!). Skąd więc pomysł, aby zabrać smartfon na lekcje WF?

Zabawy dla najmłodszych

Mali uczniowie nie żyją samą nauką, chcą się bawić! Sprawa wydaje się oczywista, ale zbyt często o tym zapominamy. Aktywność fizyczna jest dzieciom równie potrzebna do rozwoju, jak powietrze do oddychania. Godziny spędzone w szkolnych ławkach sprawiają, że dzieci stają się tykającymi bombami, które mogą wybuchnąć i nigdy nie wiadomo, kiedy eksplodują. Przewidywany wybuch najlepiej przeprowadzić w kontrolowany sposób i w określonym czasie.

Fitness, ćwiczenia siłowe. Kształtowanie siły nóg z wykorzystaniem piłek gimnastycznych.

Do Podstawy Programowej z Wychowania Fizycznego, IV etap edukacyjny:

  1. Diagnoza sprawności i aktywności fi zycznej oraz rozwoju fi zycznego. Uczeń wskazuje mocne i słabe strony swojej sprawności fi zycznej.
  2. Diagnoza sprawności i aktywności fi zycznej oraz rozwoju fi zycznego. Uczeń opracowuje i realizuje program aktywności fi zycznej dostosowany do własnych potrzeb.

Nauka poprzez zabawę – jak zawierać treści programowe w grach i zabawach ruchowych?

W zabawach, w których główną rolę odgrywa sprawność ruchowa (np. czas reakcji i szybkość lokomocyjna) uczniowie bardziej sprawni zyskują przewagę nad uczniami mniej uzdolnionymi ruchowo. Co się stanie, jeśli poza szybkością przewodzenia impulsów nerwowych, o końcowym wyniku rywalizacji będzie decydowała poprawna odpowiedź? Jako nauczyciel wychowania fizycznego w klasach 4 – 6, podczas takich zajęć zaobserwowałem dużo większą aktywność wśród uczniów o mniejszej sprawności ruchowej. Wystarczy przypomnieć sobie wyraz twarzy ucznia, który prawdopodobnie pierwszy raz w życiu był najlepszy w grze na lekcji wychowania fizycznego.

WARSZTAT TRENERA I WUEFISTY

Zestaw ćwiczeń kształtujących z woreczkami do wykorzystania na lekcjach WF w liceum

Ćwiczenia kształtujące służą poprawie i doskonaleniu postawy ciała, estetyki sylwetki, mobilności oraz zwiększeniu siły poszczególnych grup mięśni. Ćwiczenia kształtujące z woreczkami prowadzimy w rozsypce, w większości w formie zadaniowej i zabawowej (nawet w starszych klasach). Woreczkiem wykonujemy przede wszystkim różnego rodzaju rzuty, chwyty i przechwyty. Prowadzenie ćwiczeń kształtujących można podzielić na 4 etapy: pokaz, objaśnienie słowne, próba wykonania ruchu, powtarzanie ćwiczenia. Demonstrowanie ćwiczeń powinno odbywać się w odbiciu lustrzanym – prowadzący jest ustawiony przodem do grupy, wykonuje ruch w tę samą stronę, w którą wykonywać go będą ćwiczący. Podczas wykonywania tego rodzaju ćwiczeń można wykorzystać muzykę.

GRY I ZABAWY W KSZTAŁTOWANIU WYTRZYMAŁOŚCI

Monotonia źle poprowadzonych zajęć bazujących na długotrwałym wysiłku prowadzi do tego, że w przyszłości szybko przegrywają one z innymi formami ruchu. Należy podkreślić, że kształtowanie wytrzymałości jest bardzo ważne przez całe nasze życie. W związku z tym, istotne jest, aby przygotować pomysłowe i ciekawe propozycje dla uczniów.

WF W SZKOLE

Aktywność fizyczna a zdrowie dzieci

Trudno o większy banał niż stwierdzenie, że aktywność fizyczna służy zdrowiu dzieci i młodzieży. Kiedy jednak próbujemy to uargumentować, wtedy może pojawić się problem. W gruncie rzeczy, poza przysłowiem, że w zdrowym ciele zdrowy duch, co wiemy o wpływie sportu na stan zdrowia naszych pociech? Przyczyn, dla których warto je namawiać do podjęcia wysiłku jest wiele!

Sport i dieta a autyzm dziecięcy

Właściwa dieta i aktywność fizyczna mogą stanowić odpowiedź na prawie każdą dolegliwość. Takie przekonanie utarło się w ludzkiej świadomości. Co jednak z chorobami bardziej złożonymi niż na przykład otyłość? Czy na nie również da się wpłynąć za pomocą wysiłku i odpowiednio zbilansowanych posiłków? W przypadku autyzmu odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca.

Zakwasy – palący problem, czyli spowiedź wielkiego zrywu

Zna je każdy, kto choć trochę się rusza. Często są domeną osób, które decydują się na wielki zryw, czyli jednorazowy, intensywny trening, którego konsekwencją jest kilkudniowy ból mięśni. Takich uczniów na zajęciach wychowania fizycznego jest sporo, sama taka byłam. Warto spojrzeć na nich łaskawszym okiem i odnaleźć w tym zrywie potencjał. Być może takie osoby bardzo chcą być aktywne, ale przerastają je trudności lub po prostu boją się bólu. Należy zatem wyjaśnić im przyczyny bolesnych skutków ćwiczeń i nauczyć, jak sobie z nimi radzić. Istnieje szansa, że dzięki temu większość z nich nie zniechęci się i wprowadzi do swojego planu zajęć regularną aktywność fizyczną.

DIETETYKA

Czy wiesz co pijesz?

Do tej pory mówiąc o zdrowym odżywianiu dzieci, zwracaliśmy przede wszystkim uwagę na to, co dzieci jedzą. Nie możemy jednak zapominać również o napojach i kształtowaniu właściwych nawyków, takich jak m.in. picie wody. Przed nami coraz cieplejsze dni, co oznacza większe pragnienie i równocześnie coraz większą ofertę i promocję napojów. Co wybierają dzieci?