Pracować w szkole i nie zwariować – o superwizji dla wychowawców, nauczycieli, psychologów, pedagogów, socjoterapeutów

Osoby pracujące w szkole narażone są na przeżywanie bardzo trudnych uczuć. Pojawiają się momenty, w których emocje sięgają zenitu i nie wiadomo, jak sobie wówczas z nimi poradzić. Można je tłumić lub im zaprzeczać, aby agresywnie nie wybuchnąć podczas lekcji (choć wtedy eksplozja może nastąpić w życiu prywatnym). Podpowiadamy alternatywną metodę wsparcia, jaką jest superwizja.

Metoda wspierająca kompetencje i rozwój nauczyciela

Superwizja to praktyczna i profesjonalna pomoc dla osób zajmujących się pracą zawodową w obszarze relacji międzyludzkich, m.in.: nauczycieli, psychologów, pedagogów. Jedną z jej ważnych funkcji jest rozwój i uczenie się. Może być prowadzona indywidualnie lub grupowo. W obu przypadkach oznacza ona proces, w którym superwizant (np. nauczyciel) ma możliwość rozmowy z superwizorem (odpowiednio wykwalifikowanym psychoterapeutą). Celem jest zidentyfikowanie i analiza problemu np. z uczniem, z klasą, z gronem pedagogicznym, z rodzicem, i znalezienie jego przyczyn.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 14  Strona 15  Strona 16  Strona 17
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Tutoring i coaching w edukacji zdrowotnej

Ludzie mają większy potencjał, niż myślą, mogą robić dużo więcej, niż robią, mogą nauczyć się niemal wszystkiego – jeśli tylko chcą i mają kogoś, kto potrafi ich pchnąć do przodu – oczywiście w pozytywnym sensie, udzielając odpowiedniej POMOCY.

Czytaj więcej

Niech ktoś to przeczyta

Jak tworzyć przydatne teksty i jednocześnie czytelnika nie zanudzić? Jak pisać, aby odbiorca mógł naprawdę skorzystać z naszej wiedzy? Przedstawiamy kilka wskazówek. Wynikają one zarówno z dorobku nauk o poznaniu, jak i praktyki tworzenia treści na potrzeby Internetu.

Czytaj więcej